Прочетен: 9036 Коментари: 33 Гласове:
Последна промяна: 20.12.2010 06:42
“Всички крадат, а за народа никой не мисли” – чуваме от години да казват пенсионери, безработни, цигани, каруцари, неграмотни, бездомни, клошари и всевъзможни аутсайдери. Този рефрен отдавна е преминал границите на всякаква баналност, прегазил е като валяк всяко друго обяснение за нелицеприятната ни действителност. Вярата във всемогъществото на парите сякаш е изтласкала всяка друга вяра, религии, усещане за святост и преклонение към саможертви и геройства, обезсмислил е стремеж към идеали, чувство за отговорност и дълг, коректност, уважение и благоговение към благородството и красивия жест, които са заклеймени като лицемерие, неискреност, глупост, лудост, интересчийство или просто пиар.
Нещо повече: “Всичко е за пари” вече чуваме не като откровение на поредния селски или квартален идиот, самодоволството от собствената “мъдрост” на когото цъвти в щастлива беззъба усмивка, подканваща те да се бръкнеш за левче. “Всичко е за пари” – чуваме или разбираме вече над 20 години от хиляди сцени, които сляха в едно не беззъби просяци с подарени левчета, а подплънки за женски форми с дебели мъжки вратове и портфейли, за да покажат на подрастващите що е това любов и успех по време на криза.
“Всичко е за пари” се превърна в знаме, парола и атестат за разпознаване на “нашия човек” – онзи, пред когото мистериозно се отвярят врати, зад които не е нужно да се знае какво става, за да не се развали магията на “оправията”, която се предава само между ограничен брой посветени, за която се говори само с приглушен тон, и само, докато помощния персонал повтаря високо с хихикане: “Всичко е за пари”. Защото помощния персонал вярва, че така ще запази работата си. Или ще продаде услутите си на следващия забогатял квартален идиот, който му подаде тон за рефрена “Всичко е за пари” (службата трябва да се оправдава, иначе – кой ти дава?).
Въпрос на време беше да се извърши прехода от “Всичко е за пари” до “Всичко е проституция”. Нямаше как строгите финансови ограничения да не изкушат някой забогатял квартален идиот да не прибегне до тази формула за укрепване на положението си в новите финансово-стопански условия и преоценки. Особено, когато сбъркани учителки на крака му носят подрастващи да ги забавлява и наставлява. Например: Ама вие не сте проституирали още? Ауууу, не може да бъде, чи как сти пропуснали, бее? Не, не мога да повярвам, няма такива момичета, не!!! (В краен случай: Майтап, бе Уили! Ама вие да не се хванахте?)
И, докато се опитваме да си представим как ще се отразят подобни обобщения и “шегички” на онези, които решат, че са единствените изостанали от времето си изключения, ще се намери ли кой да обясни поне на подрастващите, че са внимателно държана под око мишена на нечисти маниери за правене на пари, които предполагат въвличането им в актуалната налагана представа за допустимо, нищо, че въвличането е под девиза “ела да ти кажа колко лошо е това”.
Докато едни привличат недораслите към недопустимото с обещания за забавления, докато използват парите им, за да обругаят и заклеймят всеки реален опит за спиране на безумието като глупост или пиар, един старец на 96 години успя да разчупи матрицата на вярата, че “Всичко е за пари”. Бедният дядо Добри от с. Байлово, вместо да кълне за 160 левовата си пенсия, вместо да се отдаде поне на заслужена почивка, всеки ден ходи да проси, за да спасява манастири и храмове. Вместо да осъжда всички, той се кланя на всеки и събира стотинка по стотинка и левче по левче не за себе си, а за “въздигане” на “изпаднали”, както сам казва.
Къде е разумът във всичко това ли? Известна ми е гледната точка и аргументите, според които няма разум нито във вярата, нито в подобни действия. Но това са обяснения на хора, които обикновено нямат лични задръжки в домогването до изгоди и намират формите на това домогване за нормални и разумни. Освен този “разум” обаче, известен ми е и такъв разум, който на човек е дадено да тълкува с усилие и да разбира само донякъде чрез творения във вид на природни закони и зависимостите, които произтичат от тях на всяко възможно равнище на познанието.
По същия начин, по който един човек може да нарушава безнаказано човешките закони, но не е в състояние да наруши действието дори на един природен закон, човек може с нелепи претенции да облагодетелства себе си, и да напакости на останалите и на държавата си, докато друг я въздига със смирение и поклон. Това е посланието на Разума извън нас, който няма да бъде забелязан от мнозина по простата и елементарна причина, че те сами са ограничили представата си за разумно единствено до онова, което им носи лична изгода в близък период от време. Бедният дядо Добри обаче, не просто е поставил своята вяра в служба на Разума извън нас, той самия се е превърнал в негов свят изразител и демонстратор на неотменимостта на законите му. Щеше ли иначе да се превърне в най-големият църковен благодетел на духовността при наличието на легиони от претенциозни наставници у нас, под чиито поучения страната ни се озова в мъртвата хватка на изпадналостта, от която дребният немощен старец ни въздига?
http://mamkamu.blog.bg/politika/2010/12/17/diado-dobri-mejdu-vyzhishtenieto-i-podrajanieto.652674
http://sladyr4eto87.blog.bg/novini/2010/12/18/prosiak-dari-70-000-leva-na-cyrkvi.653166
Дали всеки е в състояние да постъпи като Дядо Добри ми е пределно ясно, че това не е просто невъзможно, въпросът трябва да бъде може ли да има втори посветен като него. Посветен не от някакво тъпо братство, а от самия Бог, за да му служи с такава непоколебима вяра и самоотрицание. Аз не бих могъл, но при други общовалидни обстоятелства, бих го направил преди огромна част от останалите.
Не съм казал нищо лошо за хората, които помагат само с смс - и, самия аз го правя така, и не смятам, че да не се втурнем като Дядо Добри е сигурен признак за греховност. Греховно ще бъде, ако го подиграем или подложим на съмнение чистотата на делото му, защото така ще оправдаем възможните злоупотреби с усилията му, в които не искам да съм съучастник за нищо на света. Греховно ще бъде, ако не направим нищо да го защититим от онези, които волю или неволю, са се поставили в услуга на рушителите. Греховно ще бъде, ако обезсмислим делото му, независимо с какви мотиви можем да го направим.
18.12.2010 15:42
Не си дочул ехо, разумът и вярата са свъррани. Той не може без нея, Тя не може без него. Въпреки, че обикновено ги противопоставят. В основанията си Науката е базирана на вяра, а Вярата в основанията си е базирана на наблюдения. Абстрактността на математиката си прави шеги с нас, като ни кара да мислим, че точните й резултати са единствената възможна истина. Всъщност, това са резултати от обработката на приетите на вяра постулати.
Четох с удоволствие написаното от теб, макар че то ме направи малко тъжен в тая съботна вечер, когато от повечето от нас се изисква да бъдат усмихнати и веселящи се... Защо ли, мамка му?
Четох с удоволствие написаното от теб, макар че то ме направи малко тъжен в тая съботна вечер, когато от повечето от нас се изисква да бъдат усмихнати и веселящи се... Защо ли, мамка му?
Не знам, мамка му! Поне опитахме...
Поздрави!
Поздрави!
18.12.2010 19:28
Не си дочул ехо, разумът и вярата са свъррани. Той не може без нея, Тя не може без него. Въпреки, че обикновено ги противопоставят. В основанията си Науката е базирана на вяра, а Вярата в основанията си е базирана на наблюдения. Абстрактността на математиката си прави шеги с нас, като ни кара да мислим, че точните й резултати са единствената възможна истина. Всъщност, това са резултати от обработката на приетите на вяра постулати.
,,Когато умът се покорява на Бога,тогава сърцето се покорява на ума''.св.Игнатий
18.12.2010 19:42
С Уважение!
Не си дочул ехо, разумът и вярата са свъррани. Той не може без нея, Тя не може без него. Въпреки, че обикновено ги противопоставят. В основанията си Науката е базирана на вяра, а Вярата в основанията си е базирана на наблюдения. Абстрактността на математиката си прави шеги с нас, като ни кара да мислим, че точните й резултати са единствената възможна истина. Всъщност, това са резултати от обработката на приетите на вяра постулати.
,,Когато умът се покорява на Бога,тогава сърцето се покорява на ума''.св.Игнатий
Важно пояснение, Благодаря!
Благодаря!
Всеки със своята мисия.
Поздрави
––––––––––––
Поздрави ! :)))
Всеки със своята мисия.
Поздрави
Съгласен! Пък защо не и без мисия? Развитието е движение в кръг, но със стъпка по вертикалата. Недай Боже стъпката да е с отрицателен знак, а да го мислим за положителен, защото сме сменили терена. Никой да не признава грешката, или да я обяснява погрешно и да смята, че първо другите трябва да си признаят грешките, преди да помисли дали и той не греши. Недай Боже да се окаже, че критичен брой хора са научени никога да не си признават и да вярват, че достойнството се състои в това да не си признаваш никога.
––––––––––––
Поздрави ! :)))
Два редки случая на едно място ми напомнят за немаловажният мотив да правиш като съседа. Отделно, човек никога не може със сигурност да познава мотивите и вярванията на другите по простата причина, че съвсем нерядко лъже сам себе си. Да вярваме, че ще предотвратим ентропията, е като да вярваме, че ще отменим гравитацията. Няма човек, способен да отмени природен закон. Шансът ни е да ги познаваме, за да се съобразяваме с тях. Свобода е осъзнатата необходимост. Нарастващата ентропия увеличава хаотичността в системата, а в обществото води до анархия. Поздрави! :)))
Оказва се дискусионна
Физиката на нищото.
На абсолютното нищо,
което следва да е нещо,
за да съществува
в собствената си формула
във Физиката на вярата.
Оказва се дискусионна
Физиката на нищото.
На абсолютното нищо,
което следва да е нещо,
за да съществува
в собствената си формула
във Физиката на вярата.
Положението не е чак толкова драматично.
Само един – единствен пример: Когато Карно през 1824 формулира първия и втория закон на термодинамиката, първият среща широко одобрение, а втория – почти пълно неприемане. Разбира се, това било почти 30 години преди въвеждането на ентропията и механичната теория за топлината. Поучителното е в това, че научната общност е реагирала точно обратно на малко по-късно установеното, защото първия закон е формулиран чрез грешната флуидна теория за топлината, а вторият е изведен с мисловен модел, който не е използван преди това, но с негова помощ вторият закон се извежда и днес. В края на краищата, Карно се оказва прав, а и двата закона все още нямат по-солидна основа от вярата, че щом до днес не е доказано нарушаването им, такова няма да бъде открито и нататък - скандално за лаиците, но това е самото фундаментално основание на цялата съвременна термодинамика и произлизащата от нея топлотехника. За връзката между разума и ентропията е добре да се погледне мисловният експеримент с “Демона на Максуел”, а за делата на Твореца – теорията за топлинната смърт на вселената, дано да има адекватна информация за тях в нета, защото от десетилетия не съм срещал нищо за тях, след като бяха заклеймени лично от Енгелс и Ленин, за да не разколебават вярата в комунизма, а днешните представи за космоса и материята се развиха доста, но което е “доста” за век е незначително за 5 века, да не говорим за по-нататък... Да не говорим за всезнайковците, които без да са отваряли учебник по физика, вече непоколебимо вярват, че всичко е възникнало от самосебе с, а за получаване на парите не е необходимо нищо повече от тарикатщина и преструвки.
20.12.2010 08:45
––––––––––––––
Доколкото повърхностното особено в мисленете не е извинимо , не изисквам такова . Задължена съм за разговорката . Дано първият влязъл в дома Ви днес да е добър. И с Вяра .
20.12.2010 09:22
20.12.2010 09:45
С Уважение!
Имам само едно несъгласие, ще му обърна внимание, защото за мен е твърде важно - за връзката между греховете и щедростта. Приемам логиката на тази връзка, но не мога да приема универсалността й защото, ако таланта и реализацията му се възнаграждават влесто да се ограбват, няма да има нужда от престъпления за забогатяване, а хората щяха да посвещават времето си не на замисляне на престъпления, а в развитие и реализиране на талантите или способностите си.
С Уважение!
Хора като дядо Добри са светлина, която трябва да се следва, неговият път може да е трънлив но стига до хубаво място...
Хора като дядо Добри са светлина, която трябва да се следва, неговият път може да е трънлив но стига до хубаво място...
Благодаря, Спароток!
Докато ти показваш лъжите и заблудите в историята, аз се опитах да покажа безпочвеността на лъжата, че вярата противоречи на разума. Дядо Добри пък направо показва действието на библейската истина, че смиренното служене без гонене на изгоди е пътя към въздигане . Ако всеки отхвърли без корист и очквания поне по една лъжа, скоро ще се видим свободни и изпълнени със желание за работа и настроение за успехи, резултатите от което няма да се бавят дълго.
Представи си само колко народ с претенции не може да постигне това, което немощния старец постига със смирение! Може ли да има по-голям триумф на Вярата над суетната глупава всезнайковщина, на истината над парите? Дядо Добри е Божията благословия за България!
20.12.2010 19:45
Здрасти,
ще помисля по въпроса, не знам дали Коледа е подходящото време да говорим за демони, някой може да се изплаши или да е вече изплашен и да се възпротиви на мисленето по въпроса, което няма да е добре дошло за дискусията и разбирането на този въображаем експеримент и важните изводи от него.
Поздравления за постинга, съгласна съм - това е послание... Разумът като елемент на всеобхватната и необозрима любов, в която вярваме безусловно, чрез това трудно обяснимо благородство, се докосва до нас в най-висшето си проявление...съмняващи се винаги ще има, затова идват избраните, да ни поучат на ... свети дела! Много ми хареса поста ти, четох го няколко пъти тези дни!
Виши, благодаря за интереса,
не искам да се правя на всезнайко, но мисля, че в случая нещата с благорадството на дядо Добри не са особено трудни за разбиране. Смирявайки личния разум, който диктува, че е глупаво да правиш нещо за другите, освен да ги хулиш, ругаеш и обвиняваш, дядо Добри излиза от ролята на съдник и се поставя в подчинение на Разума, който обещава въздигане чрез смирение. Подчинението си на Разума постига чрез Вяра, което означава, че той не претендира за авторство и права над разума, който следва, или изразява. С това двойно смирение, дядо Добри дава възможност на останалите хора да напуснат защитните си роли на обвиняеми и да проявят милостта и любовта си, която той насочва към градивна цел в служба на другите.
Така, заявявайки Вяра в Разума извън себе си, (вместо да се опитва да си го припише като повечето хора), дядо Добри отваря вратите на човешката съпричастност и й дава възможност да въздигне отново изпадналото поради ширещата се лакомия за лично въздигане за сметка на останалите.
Щом и ти искаш, явно ще напиша постинг за демона на Максуел.
Ама ти ме комплексираш с такива високи очаквания... направо ми идва да избягам от такава непосилна задача.
2. Eва Звездева
3. Comma
4. Вики
5. Буров
6. Библията
7. BGweather
8. Stringmeteo
9. BGSTYLE
10. Investopedia
11. база данни
12. Световна банка