Прочетен: 936 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 07.09.2013 11:05
От дълбока древност, насилието и подтисничеството са неотделими от живота и всеки си има личен подход към справянето с тях или използването им за постигане на лични и колективни цели и стремежи. Успехът на това начинание съществено зависи от отношението му към колективната воля на обществото, въплътена в законите и практикуването им за ограничаване на възможните своеволия и злоупотреби с правата на останалите. Нарушители и узурпатори на колективната воля не са липсвали в нито една епоха, а най-прекия път към нарушаването им е настойчивата претенция на нарушителя, че сам представлява тази воля.
Ето защо, където обществото не е успяло да наложи необходимият респект и зачитане правата на членовете си отвъд най-бруталните и безспорни посегателства над личността, насилието продължава да съществува под различни форми не само като практика, но и като вид култура, която има своите носители, подръжници и фенове, обединени от идеята за личен и колективен просперитет чрез насилие над останалите.
Културата на насилието се основава на претенцията, че насилника е герой или борец за справедливост. Оправдаването на този факт дефинитивно прави необходим образа на врага, без изграждането и поддържането на който, тази претенция губи основанието си, а героя се оказва най-обикновен престъпник. Игнорирането на колективната воля и представяне на престъпника за герой, е възможно след игнориране на държавата и властта, тъй като именно държавата с институциите си и властта в условията на свободни и демократични избори олицетворяват колективната воля на обществото и защитните му ресурси срещу външен и вътрешен тероризъм и нарушаване на човешките права. Ето защо, държавата и властта са обичайният враг № 1 за терористите и насилниците, които за постигане на целите си, не пропускат да им припишат собствените си намерения или действия. Това им е жизнено необходимо, за да предизвикат объркване, в условията на което да намерят и оправдаят подкрепата за деянията си.
Тъй като самата държава се крепи на нуждата от овладяване на насилието и произвола, културата на насилието и неспазването на човешките права и достойнство, прави и държавата насилническа, защото я заставя да действа реципрочно на заплашващото устоите й насилие. Това са в общи линии причините, поради които конкретен човек в една държава се чувства относително спокоен и щастлив, а в друга нерядко получава усещането, че не живее в човешко общество, а в джунгла между диви зверове.
Разбира се, усещането за свобода е индивидуално и напълно зависи от личностната ценностна ориентация, знанията и уменията, както и от житейския опит. Докато за преследваният от убийци свобода има там, където преследвачите му ще бъдат невъзможни, за преследвачите му свободата е там, където могат безпрепятствено да преследват. Докато за знаещия и умеещия свободата е там, където може да усъвършенства знанията и уменията си и да получава възнаграждение според потреблението и търсенето на открито поднесените си творения или произведения, за насилника или пирата на чуждия труд, обществения ред, гарантиращ такава свобода, е омразна полицейщина и подтисничество.
Тъй като пирата е безразличен към нарушаването на чуждите права, за него тези права съществуват само доколкото може да ги използва за оправдаване на собствените си посегателства. Той “решава” с констатацията: “Става въпрос за интереси (пари)” или “Всички са маскари”. В контекста на несекващите му клевети срещу правовия ред, това означава: “Крада, защото държавата краде. А който не краде и не клевети, сам си е виновен за положението”. Естествено, в тази схема на мислене, няма място отношение към преследванията на хора освен, ако това не са преследвания на пирати и насилници като него самия или жертви на размириците, от които насилниците се нуждаят като от въздуха и слънцето.
Не са малко индикациите, че общественото и икономическото развитие у нас са блокирани от съзнателно насаждана култура на насилието. Това, че някогашни терористи и престъпници спрямо българския държавен ред продължават и днес да бъдат героизирани, а насилниците от тоталитарния режим до един бяха укрити от правосъдието и игнорирани настояванията за справедливост, беше постигнато и поддържано с трансформиране на бруталното тоталитарно насилие в “демократично”.
Това стана възможно след като изтерзаната от напразни надежди Справедливост, беше “демократично” изнасилена от простаци, които заявяваха публично, че поемат вината за насилието, ама САМО с мезета. Цяла една партия като един човек застана зад това грозно изнасилване, обявявайки срамните си деяния за геройство и “демократичен” пример за следване. Негодуванието не само не стресна насилниците, но стана любимо тяхно забавление.
За да бъде забавлението им пълно, насилниците сочеха непримиримите с цинизма им някогашни техни съпартийци за свои хора. Изнасилените пък се нахвърляха стремглаво срещу новите си съюзници, и вместо да си уточнят различията и съгласуват усилията, бързо ги окичваха с всички етикети, които насилниците неуморно фабрикуваха и трудно сдържащи ехидния си кикот, им ги предоставяха като безвъзмездна помощ от сърце за справедливият им гняв.
Поне така изглежда отстрани. А истината е, че срещу изнасилвачите се нахвърляха не толкова изнасилените, колкото самите изнасилвачи, представящи се за изразители на справедливото им възмущение. Нали шоуто трябваше да продължи, а насилието да възтържествува зад маската на демокрация... Нали насилието може да стане норма за останалите и прекрасна възможност за насилниците само, когато хората повярват, че това е демокрацията и, че подлостите и мерзостите са но само ненаказуеми, но и единственият път към успеха...
Ето с такива банални трикчета, бащите на “демократичното” насилие отразяват омразата от себе си и я насочват към несъгласните с тях, контролирайки и превръщайки насочената към противниците си омраза, възлагайки я за разпространение на групи хора, препитаващи се от това. И това е цяла национална индустрия на прага на самоиздръжката, със своите ясни технологии и правила за възвръщане на инвестициите в нея, главно чрез оклеветяване на хората, неприемащи насилието и съпътстващите го престъпления за норма.
(следва)
2. Eва Звездева
3. Comma
4. Вики
5. Буров
6. Библията
7. BGweather
8. Stringmeteo
9. BGSTYLE
10. Investopedia
11. база данни
12. Световна банка