Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.10.2008 09:20 - РЕАЛИСТИЧЕН ТЕАТЪР – Марти Ларни (Финландия)
Автор: vmir Категория: Други   
Прочетен: 5926 Коментари: 36 Гласове:
0

Последна промяна: 02.10.2008 10:40


Веднъж се връщах в Хелзинки от Стокхолм със самолет. Вече си затягах предпазния колан, когато един мъж, останал без дъх, се тръшна на седалката до мен. Качил се бе в последния момент. Неопределена въз­раст, среден на ръст и добре облечен. Лицето му бе с цвят на сушена риба, а зализаната коса приличаше на чер лак. В отговор на повторното напомняне на стюардесата да затегне колана той само сви кокалестите си рамене и каза на английски:

-  Никога не съм го използувал, не смятам да го из­ползувам  и  сега.  Искам  да  се чувствувам  винаги  сво­боден човек.

После се обърна към мен и поиска да узнае името ми, професията,   възрастта,   имам  ли  семейство,   домашния ми  адрес,  номера  на  обувките,  здравословното състоя­ние и  размера  на  приходите.  Казах му името си, но­мера  на  обувките,  професията   и нищо повече. Той направи гримаса и каза, че презира хората, които съзнателно скриват фактите за  себе си.  Например той  ня мал тайни от мен.

-  От Хелзинки ли сте? - попита.

-  Нещо повече, там съм роден.

-  Чудесно. Значи можете да ме информирате за вашата  столица, никога  не съм бил там.  Има ли театри в Хелзинки?

-  Да, около десетина.

-  А опера?

-  Има една.

- Добре. Предполагам, че има  и затвори.

-  За съжаление, два:  арест и затвор.

-  Защо трябва да съжалявате? Лично аз се радвам, че има и театри, и затвори в Хелзинки. Това означава, че  Финландия  не е изостанала  страна.  Въпреки че не сте много приказлив,  все пак  бих искал  да  ви задам няколко въпроса.

-  Нали ви казах вече номера на обувките си.

-  Казахте ми го. Казахте ми също и името си, и про­фесията. Вашето име не ми говори нищо, а от профе­сията  ви  разбирам,  колко  получавате  месечно.  Прихо­дите ви са смешно малки. Човек с такава мизерна за­плата не може да си позволи да има семейство, да не говорим за собствен  апартамент.  Правилно ли  мисля?

-  Решете това сам. Да не сте ясновидец?

-  О, нещо повече, много повече. Виждам и чувству­вам  ясно нещата,  много по-дълбоко,  отколкото много хора, които работят под мое ръководство. Мога да чета и във вашата душа. Смаян сте, но не сте човекомразец. Готов сте да помогнете на ближния. Затова ви моля за помощ.

-  Ако  мислите, че ще  ви дам  пари  назаем,  греши­те - казах решително. - А ако искате парашут, обър­нете  се към  щурмана  или  стюардесата.

-  Ха,  вие  сте  необичайно  приказлив!   -    възкликна бъдещият посетител на Хелзинки, потупвайки ме фамилиарно по гърба. - Романтик ли сте или реалист?

-  Романтик  съм   в   съня   си,   останалото  време   съм реалист.

-  Много добре! Значи не трябва да заспивате. Щом се считате  реалист,  сигурно  ще  ме  разберете,   аз  съм истински реалист. С тази надежда ви моля за  помощ.

-  Казах ви вече, че няма да получите м петак.

-  Не става дума за пари. Искам нещо съвсем раз­лично. Ето бележник и молив. Напишете ми адресите на всички театри и затвори в Хелзинки. Имайте пред вид, че ще мога да остана в града само два дни.

Отстъпих пред молбата на моя спътник и записах в бележника адресите на 11 театъра, два затвора н два приюта за душевноболни - за всеки случай. Връщай­ки го на притежателя му, аз попитах с какво се зани­мава н той ми разказа следната история:

-  Привърженик  съм  на   новия  реалистичен  театър. Пътувам по света, изнасям лекции и преподавам. Моята страна финансира тези пътувания в знак на при­знателност за честта и славата, които й нося от много години. Моята концепция за театъра се основава на убеждението, че една реалистична пиеса трябва да бъде действително реалистична. Ако драматургът пише за проститутка, жената, която изпълнява ролята, тряб­ва да бъде истинска проститутка. Ще реша проблема много лесно -  основавам актьорски студии към някой публичен дом. Актьорски студии могат да бъдат основани и към затворите. Знаете, че в Шекспировите пиеси например героите и злодеите умират, прободсни от шпага или намушкани с кинжал. Смешно е, когато актьорите, убити в пиесата, след това се появяват на сцената да приемат аплодисментите и цветята на публиката. Та­кива палячовщини нямат нищо общо с реалистичния театър, защото лишават зрителя от илюзиите му. Зри­телят иска пълна компенсация за парите си, затова труповете на убитите трябва да се натрупват на сце­ната след представлението. Трагедиите са страшно по­пулярни днес, а и няма недостиг на актьори. В ки­лиите за осъдени на смърт в нашите затвори винаги могат да се намерят хора, които се страхуват от елек­трическия стол, газовата камера или бесилката. Но ако им дадат роля в някоя пиеса, те с чест ще оставят главите си на сцената, като си въобразяват, че са важ­ни фигури в световната история. Ако смъртните при­съди се изпълняват по този начин, над главите им ще засияе ореолът на изключителността, а зрителят ще бъде сигурен, че гледа съвременен реализъм. Ако се основат актьорски студии към затворите, това ще бъде най-великото художествено постижение на века. Там ще има и класове по киноизкуство, къ­дето ще се обучават тези, които ще бъдат убивани - негри или индианци, - и които ще задоволяват нуж­дите на филмовата индустрия. От тях ще се иска да участвуват само в една роля, защото във филм, който е действително реалистичен, не се стреля с дървени патрони, а с истински. Освен това няма нужда да иг­раят ролята на хора, които ги убиват, защото в тези филми наистина се убива. Веднъж завинаги.

Реалистичният театър също има огромно морално въздействие. Принуждава зрителя постепенно да разбере каква чест е да се умре от шпага или куршум. Така реалистичният театър възпитава у гражданите желанието да защищават страната си и ги учи да пре­зират смъртта. Героят, който умира, наръгай с кин­жал, не ще се нуждае вече от петна от червено вино или малинов конфитюр; собствената му кръв ще свър-ши това. Защо да екзекутираме осъдените на смърт, когато те са така жизнено необходими на театъра? Из­ключително важно с да се организират актьорски сту­дии за осъдените на смърт в затворите по целия свят. Ако има излишък от такива актьори, проблемът може да се разреши, като се подпали война в някоя далечна страна и осъдените се изпратят там на предните ли­нии. Така те няма да умрат като престъпници, а като славни герои на своите страни...

- Моля, загасете цигарите  и затегнете коланите! -прозвуча гласът на стюардесата.

Моят спътник отново отказа да затегне предпазния колан, като непрекъснато повтаряше, че е свободен човек. Самолетът кацна и той първи изскочи навън. Гореше от нетърпение да види театрите н затворите. И въпреки че бе подчертал няколко пъти, че няма тайни от мен, не ми каза името си, адреса и подан­ството.

Цяла седмица мина от срещата ни, но не чух н не прочетох нищо за пребиваването му във Финландия - нито въз вестниците, нито по радиото. Започвам да се страхувам, че първият адрес, който е избрал за посе­щение, е на известна клиника за душевноболни. Както виждате, аз също съм реалист.

 

Превод от английски: Божидар Стойков

 

 



Тагове:   Марти,


Гласувай:
0



1. vmir - Избрах този разказ в отговор на спора ми
02.10.2008 09:56
с моята приятелка, ......., чиито коментар ми се наложи да изтрия от предишния си постинг. Всъщност, през нощта се беше проявила с един от десетките си никове. Спора ни е неизмеримо по-малко любовен, отколкото естетически. На всичкото отгоре, за разлика от нея, аз нямам претенции да съм естет, и изобщо не мога да схвана нейния естетически екстремизъм, готова да смачка всичко, което не й допадне в момента. (И слава Богу, че "На бодлива крава, Бог рога не дава")

цитирай
2. rummi - независимо в отговор на какво е,
02.10.2008 11:26
разказът си го бива.
цитирай
3. vmir - Благодаря, Руми,
02.10.2008 11:40
И аз мисля така. Виждам в него “интелектуален” екстремизъм, доведен до абсурд. С логичния му край. Не бил разбран! Ха – хо!
: )))
цитирай
4. анонимен - Здравей , Воймир ,
02.10.2008 12:01
присъединявам се към мнението на Руми ,
четох много красиви постинги при Фейчето , четох и тук , ще оставя коментар и при теб, но вследствие на нейните думи.
Ето един стар виц :
Оптимистът отива до прозореца всяка сутрин и казва: " Добро утро , Боже !!!"; Песимистът отива до прозореца и казва: " Боже, пак е утро... ".
Виждаш ли как едни и същи думи , подредени по различен начин , дават посоките на настроенията в живота ни ?! Така , че човек трябва да преценя навсякъде думите си...
Мълчанието е злато , но за ценители явно !
Желая ти повече ведрост и намерения за взаимно
разбирателство !

цитирай
5. vmir - Да, така е, Виши! Да се неначуди човек колко много
02.10.2008 13:12
хора не само стават, но и сякаш прекарват целия си живот с дупето нагоре. Че и плачат, на всичкото отгоре! Сякаш целия свят трябва да му отдава чест. Пък ако някой му отдаде, пак им е виновен, че отдал чест на някакво си дупе!
цитирай
6. анонимен - Vmir
02.10.2008 13:14
dobre li si, kak se chuvstvash, zashtoto ako si Okey , dalgo niam da bade taka, skoro shte ti se priiska da ne si v Blog.bg, zatova radvaise na milite si pochitatelki.
A niakoi znaem za "tvoiata ptiatelka" i vsashtnost kolko ti se e iskalo da ia chukash , a kato ne si go poluchil kolko si izlobial , spokoino vsichko e pod kontrol.
цитирай
7. vmir - Анонимен, ми много съм злобен, кво да правиш,
02.10.2008 13:21
пък не ми ли дадат да чукам, направо откачам!
цитирай
8. rummi - анонимен @6,
02.10.2008 13:30
ти всъщност кой номер обувки носиш?
цитирай
9. vmir - rummi - нека аз да отговоря, не, че ми е казано, но си
02.10.2008 13:35
падам малко наблюдателен, а окото ми лесно разпознава размери. Отговорът е: 37.
цитирай
10. bovari - Интересен разказ.
02.10.2008 13:43
Защо ли "съвременен реализъм" ми напомня за друг израз "социалистически реализъм"?:)
Поздрави:)
цитирай
11. vmir - Привет, Бовари!
02.10.2008 14:04
Предполагам, защото понятието "реализъм" e в основата си парадоксална комбинация между субективизъм и действителност. Реализмът е ясен само за онези, които вярват, че съществува абсолютна истина и си вярват, че разбиранията им се покриват с нея.
Не твърдя, че няма истина. Има, разбира се. Стига да уточним вярванията, които ще служат за нейни опорни точки.
цитирай
12. rummi - има и магически реализъм
02.10.2008 14:12
а и от време на време се каня да опозная отново марксизма - този път откъм другата му страна, вдъхновила хора различни от Ленин :-))))))))
цитирай
13. vmir - rummi , имаше години, в които упорито дълбах в
02.10.2008 14:26
тази насока, но от всичките усилия умът ми едва успя да сътвори следното определение за марксизма: "Апология на съвременното варварство" и "теория за успешно насъскване на човек срещу човека". Тоталитаризмът все още не беше си отишъл и аз трябваше да положа големи усилия за да не изтърся "откритията" си на държавния изпит по Марксизъм - Ленинизъм, заради който получих дипломата си с година закъснение.
цитирай
14. rummi - о, мене по дисциплината ме изпитваше
02.10.2008 14:41
един разсеян момък и минах от първия път.

работата е там, че в 20 век освен марксизъм и фройдизъм като влияние върху литературата друго няма. от марксизма са почерпили вдъхновение и ценни автори. това ми говори, че може би насаденото у мене като отношение може и да се дължи на контекста, в който съм битувала. пак по тази причина, не вярвам толкова лесно да успея да погледна със свежо и необременено око на теорията. затова и все отлагам момента.

или ми е рано, или никога няма да стане :-)))
цитирай
15. vmir - rummi , скромния опит от огромните ми усилия да разбера
02.10.2008 15:09
марксизма ме доведе до констатацията, че учението на Маркс за експлоатацията ("Капиталът") e подкрепено от изкуствени теоретични постройки - Марксистката философия, от една страна - еклектичен миш-маш от законите на Хегел (напълно идеалистични) и материализмът на Фойербах в пожелателна форма. Научния комунизъм, от друга страна - за да "докаже" неизбежността на комунистическата революция, ("закономерен" етап в развитието на историята). Пренебрегнати са много факти, главно около това, че революции и бунтове винаги е имало и ще има в главите на част от хората, поне, докато не почувстват съществена необходимост от разбирателство. Дотогава някои хора не просто ще се смятат за по-важни от останалите, но и ще правят всичко по силите си, за да го докажат!
цитирай
16. vmir - rummi , Всичко е предопределено от това дали и кого ще
02.10.2008 16:29
приемеш за враг. Ако днес извънземна цивилизация започне да сипе огън и жупел по главите ни, утре всички на земята ще станем братя. Това е обединение на ниво оцеляване. А марксизмът обединява на ниво моментна изгода: “Пролетарии от всички страни, съединявайте се!”. Само дето не отчита, че изгодата да отнемеш логично смъква мотивацията за създадеш. От там и голямото нямане при социализма, въпреки голямата гьостерица.
“Смело другари в борбата,
в бури заяква духът,
в похода към свободата,
що значат рани и смърт?”
цитирай
17. rummi - съвсем скоро стана дума
02.10.2008 19:23
за една тема, за която не бях се сещала от години - странното влечение към смъртта, особено в песните от времето на октомврийската революция.

да дам пример с:
"Смело мы в бой пойдем
За власть Советов
И, как один, умрем
В борьбе за это!".

на времето все се чудех за кого ще бъде тази власт всъщност, след като те до един ще са измрели в борбата да нея.

цитирай
18. vmir - О, да, и мен са ме карали да я пея тази в училище!
02.10.2008 19:32
Да, много добър въпрос. Аз пък все се чудех на мисълта на другаря Димитров: "Колелото на историята се върти и ще се върти до окончателната победа на комунизма". Опитвах се безуспешно да си представя как ли ще спре това колело на историята и се чудех кой от двама ни не е в ред - той ли, че го е казал, или аз, че не виждам никакъв смисъл в твърдението му.
цитирай
19. vmir - А когато завърших, влязох в категорията
02.10.2008 20:13
"млад специалист" и се наложи да призовавам към труд, работници ехидно ме запитаха кога най-накрая ще потекат благата на комунизма, че да престанат да работят. (Нали Енгелс беше се изцепил, че благата щели да потекат като пълноводни реки от мед и мляко.)
цитирай
20. rummi - и аз бях млад специалист,
02.10.2008 20:18
и на мене ми тече мед по брадата :-))))

само че аз общувах с "гнилата" част на комунистическото общество - интелигенцията.

като се замисля, отношението към образованите хора придължава по традиция да е същото. въпреки че всички уж се стремят към образование. още едно абсурдче.
цитирай
21. vmir - Ух, ух, ух - любимия ми период! Все си мечтая
02.10.2008 20:31
да се поосвободя малко, да си събера мислите и да опиша абсурдното положение на младия специалист през последните години на социализма. Най-абсурдното е, че сякаш никой не го забелязваше, та май и до днес така.
Все ми се струва, че ако го познаваха, сегашните младежи биха оценили по-адекватно предимствата си спрямо тогава и биха били по-оптимистични.
цитирай
22. rummi - "ако" е най-тъжната дума
02.10.2008 21:07
днес младите хора имат доста по-големи възможности за развитие от нас (като сравнявам себе си с дъщеря си, например)

едновременно с това живеят при по-трудни условия, по-напрегнато, в състояние на постоянна несигурност

пожелавам им да се справят. а за миналото време тепърва ще пишем - и за това преди, и за това след 9-ти и 10-ти, защото много истини още чакат да бъдат казани

успех!
цитирай
23. vmir - Моите впечатления са, че младите са по-обезкуражени
02.10.2008 21:53
от недоверието, че добрите им усилия си заслужават, отколкото от несигурността. Вероятно и чувството за несигурност е резултат от страха, че нещата могат да се влошат в общ или личностен план.
цитирай
24. rummi - самите млади хора най-добре могат да кажат
02.10.2008 22:02
какво изипитват и как се чувстват.

от моята позиция мога да кажа, че познатите и приятелите ми на възраст до 30 често нямат представа какво е нормално работно място - с фиксирано работно време, с почивни дни, с отпуск и заплащане за извънреден труд. нерядко работят без договор, често ги осигуряват на минимална или по-малка от реалната заплата и т.н.

отделно, климатът в обществото ни е под всякаква критика.
цитирай
25. vmir - Това е в значителна степен вярно и влияе зле
02.10.2008 22:34
върху отношението към бъдещето, а става причина и за привнасяне на много от соц. триковете за "отбиване на номера" в работата. И климатът наистина срива усилията на единиците, защото добре постъпилият обикновено е не само в губеща позиция, но и подигран.
цитирай
26. rummi - на времето, още при соца, един приятел
02.10.2008 23:17
който отдавна не е между нас, беше облепил стълбовете по бул. "Витоша" с цитат от песен на Джон Ленън:
"Знаеш, чу труден е този живот.
Силен ще трябва да бъдаш, човече."

Това мога да кажа за жизнената позиция и подигравките.

"I have an attitude and I know how to use it" - или, казано на български, "Имам отношение и знам как да го използвам".

Успех на всички, благодарение на които се крепи света, бих казала, които са успели да се изградят като човеци и да отстояват чисто човешкото.
цитирай
27. vmir - Let it be!
02.10.2008 23:21
:)
цитирай
28. rummi - Let it be!
02.10.2008 23:23
:-)
цитирай
29. feq - Интересен разказ си подбрал, Воймир!
03.10.2008 15:46
В подкрепа на Вишничка искам да ти напиша:
Оптимистът казва - чашата е полупълна,
песимистът казва - чашата е полупразна!

Това е Реалност!
Сам избираш какъв да бъдеш!
Специално за теб поставих картинка /анагогия с изплезения Айнщайн.../
Изплезено-усмихнати дни и смело напред!
"За Родину, за ........................."
в същност, май не знам за кого!!!
цитирай
30. vmir - Благодаря, Феичке!
03.10.2008 23:38
Обаче, ти като не знаеш за кого, откъде пък аз да знам??? Не, че не търся, де! Ето, виж как упорито търся още от младенческа възраст:

http://vmir05.hit.bg/deti_izuchajut_mir_9_foto_5.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=vulDj5SWyz4&feature=related
цитирай
31. nikita6864 - хей Вмир, не смея да коментирам постинга :)
04.10.2008 16:12
че току виж "анонимния 6" ме накара да съжаля, че съм в блог.бг :))))))))))))))
цитирай
32. vmir - Привет, Никита - сърчице златно!
04.10.2008 16:43
Парализиран съм от страх и не смея да предприемам нищо освен минимални разходчици, имах нещо наум да ти казвам, ама пусти страх, кво да правя, трябваше да трая!
:))))))))))))))))
цитирай
33. nikita6864 - Кураж приятелю!
04.10.2008 16:58
С теб съм, дори и срещу анонимната. Колкото и жестокост да понесеш, не съжалявай, че си се регстрирал :))))
забрави и "паразлизата"от страха и ми кажи всичко :)))
довери ми се!
:)))))))))))
цитирай
34. kosara2008 - здравей вмир и поздравление за постинга
04.10.2008 17:05
този разказ има толкова послания, че са и между редовете, гневиш някой/я/и - и не е/са в клиника за жалост,..сякаш змии пълзят,уви! плъзнали са навсякъде и не спят!!!! даже:)))

следя с интерес разговора Ви и аплодирам позициите ви, но съм разочарована от моето си миналО...що не са ме карали да пея...“Смело другари в борбата,
в бури заяква духът,
в похода към свободата,
що значат рани и смърт?” и "Смело мы в бой пойдем
За власть Советов
И, как один, умрем
В борьбе за это!"....какъв е този пропуск и няма връщане и това си е:)))-

с удоволствие надниквам тук:)

цитирай
35. vmir - Благодаря за куража, Никита!
04.10.2008 17:20
Ще ти кажа, вдъхновение мое, но не тук!
:)))
цитирай
36. vmir - Привети, Косара!
04.10.2008 17:26
Благодаря ти за милите думи! Според мен, не си пропуснала кой знае колко, че не си била принудена да се учиш да мреш заради борбата или съветите. Тя пък една борба, едни съвети ...
:)))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vmir
Категория: Политика
Прочетен: 4104703
Постинги: 673
Коментари: 10309
Гласове: 54893
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930