Прочетен: 6819 Коментари: 31 Гласове:
Последна промяна: 14.02.2011 10:49
Преди век и половина великият Уйлям Томсън – Лорд Келвин писа за възможностите на термопомпата да икономисва енергия. Тогава още не беше изобретен електромоторът и трябваше да мине близо век, преди термопомпа да се появи в практиката. Немного след изявлението на Уйлям Томсън, великият Менделеев писа, че да се гори бензин е като да се горят банкноти. Днес, валидността на тези твърдения става все по-очевидна, термопомпи вече се използват за отопление и охлаждане дори в автомобили с бутални двигатели, а отлагането на електрозадвижването на автомобилите се забавя благодарение на всезнайковци, които не спират да обясняват нуждата от него с корпоративни интереси, в услуга на които подкупни учени лъжат горките трудещи се. В името на капитала, естествено.
Повече от век, откакто съществува електромобилът, а у нас се задава поредната вълна на обществена истерия, която може да подеме плахо стъпилия на родна почва електромобил с френетичното “осанна”, и години по-късно да го захвърли с яростното: “разпни го”. Защото, за да доживеем у нас масово удовлетворение и полза от електромобила, зависи далеч не само от качествата на електромобила, но и от качествата на ползувателите му, всезнайковщината на които е в състояние да се превърне в най-сериозната пречка пред успеха на електромобила у нас.
Най-грубата енергетична оценка за ползата от прилагане на електрическа тяга за придвижване на автомобили не е в полза на елекгромобила. Сметките показват, че разликата между цените на единица енергия от течните горива и електрическата енергия за момента не дават сериозно предимство на ел. енергията, а с отчитане на загубите от неизбежното двукратно преобразуване от електрическа в химична за акумулиране след това от химична отново в електрическа енергия, цените на двата вида енергия практически се изравняват. Като огромен недостатък за електромобила остават тежките или непосилно скъпи за масовия потребител акумулаторни батерии.
По-задълбочения поглед обаче, предполагащ познаване особеностите на двигателите, използващи двата вида енергия, разкрива коренно различна ситуация и категорично в полза на електромобила. На първо място, следва да се има предвид икономичността на преобразуването на енергията в механична работа, необходима за придвижването, която при близко до максималното натоварване е грубо 3 към 1 в полза на електромотора, а при намаляване на натоварването се увеличава, и при натоварване около 30% от максималното е вече около 5-6 към 1 в полза отново на електромотора.
Второ по важност място подхожда на скоростните характеристики да двигателите, които осигуряват по-добро ускоряване на електромобила при по-ниска максимална мощност на електромотора в сравнение с буталния двигател, при това, без нуждата от скоростна кутия. Третото по важност нещо е факта, че при подходяща изработка, електромотора съвсем лесно и незабавно (дори без промяна на скоростния му режим), може да се превърне в спирачка за автомобила чрез преминаване в генераторен режим и така да върне обратно в системата голяма част от кинетичната енергия на автомобила, която в конвенционалната спирачна система се губи безвъзвратно.
Четвърто по важност съображение е, че при ниски скорости на движение, необходимата мощност (респективно консумация на енергия) за придвижване на автомобила намалява изключително силно, например, за движение с 50, вместо със 150 км в час, необходимата мощност за придвижване спада около 6-8 пъти, а при движение с ниска скорост и чести спирания и тръгвания, мощността на движгателя се изразходва много повече за ускоряване на автомобила, отколкото за придвижване с постоянна скорост.
Пето по ред, но не и по важност съображение произтича от комбинирането на трите горни особености на електромотора с четвъртото съображение и с факта, че характерът и скоростта на движение на автомобила в града дава възможност за рязко намаляване разхода на енергия при движение в града с елекрическа тяга в сравнение с разхода на енергия извън града, което по грубата ми оценка може да намали енергопотреблението при градското в сравнение извънградското движение до около 10 пъти.
Горния зашеметяващ извод влиза в драматично противоречие с опита на всезнайковците, които знаят, че извънградското движение е чувствително по-икономично от градското, в съответствие с което, няма как да не съм направил грешка, или да не говоря безумия. Аз не съм безгрешен, но не приемам за меродавни твърдения, базиращи се единствено на убеждения, че някой е придобил способността да разбира въпроси и проблематики, от които нищо не разбира, но се е снабдил с “достоверни източници”, които му дават “правото” да се вживява в ролята на всезнайко.
Днес доближаваме визиите на Лорд Келвин и Менделеев за енергоизползването не, защото са били всезнайковци или, защото са можели да разчитат на “достоверни източници”, обратното – защото, като са разбирали, че няма как да знаят всичко, са предпочели само най-важното, което сами са подбрали измежду всички подвеждащи изявления и тълкувания на останалите. Как всезнайковците днес ще направят всичко по силите си да провалят шанса на България в бъдеще да се радва и печели от предимствата на електромобила, ще опиша във втората част на публикацията.
(следва)Поздрави!
14.02.2011 15:47
14.02.2011 15:51
Поздрави!
Поздрави!
Така е, Спароток! Човек трябва да се потруди за собствените си ориентири и опори, в противен случай обрича и себе си, и близките си на люшкания в посоки, в които го запращат настроенията, капризите, амбициите и заблудите на онези, на които сляпо се е доверил без идеята на кого и доколко трябва да се доверява...
Проверена е, пък и виждаш, че никой не смее да я оспорва...
Поздрави!
Привет, Севт!
Радвам се, че духът на втори тракийски цар заживява под постинга ми днес!
Поздрави!
Ще прочета отново в опит да разбера:)
Това е умишлена политика дори на автопроизводителите, които има мчестта да познавам добре... Отвътре.
Те вероятно преди да пуснат автомобила каращ с 30 км.ч. имат разработка на автомобил, по - бърз и мощен от ес класа АМГ 63. Само че смучат пазара, пускайки калпаво, по сле по - добро, по - добро и така принуждавайки хората постоянно да купуват, за да са в час...
Що се отнася до кой ше прецака българия и университетския автомобил... Ние изобщо не сме фактор. Всеки ще ни прецака.. Най доброто което можем да се надяваме е някой да ни пусне фъндък ишлеме или да купи някоя наша разработка...
Ние бяхме световна сила в електромобилите и "демократите" и ни унищожиха, сега сме никой пред чудовищна конкуренция... Как я виждате?
Дано, ама едва ли.
14.02.2011 19:26
Поздрави!
Привет, Севт!
Радвам се, че духът на втори тракийски цар заживява под постинга ми днес!
Поздрави!
Не е лесно..с двама" царе" и то със съвсем различен подход....
Първият казва,че било възможно от цървул за направиш лачени обуща.Пък на мен не ми се вярва...:)))
Проблемът е, че няма да пуснат на пазара високия клас батерия, нито максимално пестящият и щадяш автомобил, който наприемр преобразува спирачната енергия, слънчевата, вятърната и прочие в елекрическа. Макар и ограничен капацитет това м удав доста по -дълъг живот.
Друг момент е че обективно не съществува проблем бензиностанциите да ти предлагат директно "смяна на батерията".
Но това просто няма да се случи.
Първо ще ни мъчат с кекави и бавни автомобили с батерийки 3 пъти а, после малко по малко ще се появят и истинските коли...
Които ,вярвай ми, отдавна ги има...
Ще прочета отново в опит да разбера:)
Пак заповядай, Бовари, но ако пак не разбереш, не се притеснявай. Аз тези данни ги следя и осмислям от десетилетия, те са обобщение на редица мои проекти, много прочетени и хиляди пъти изчислени процеси. ;)
Това е умишлена политика дори на автопроизводителите, които има мчестта да познавам добре... Отвътре.
Те вероятно преди да пуснат автомобила каращ с 30 км.ч. имат разработка на автомобил, по - бърз и мощен от ес класа АМГ 63. Само че смучат пазара, пускайки калпаво, по сле по - добро, по - добро и така принуждавайки хората постоянно да купуват, за да са в час...
Що се отнася до кой ше прецака българия и университетския автомобил... Ние изобщо не сме фактор. Всеки ще ни прецака.. Най доброто което можем да се надяваме е някой да ни пусне фъндък ишлеме или да купи някоя наша разработка...
Ние бяхме световна сила в електромобилите и "демократите" и ни унищожиха, сега сме никой пред чудовищна конкуренция... Как я виждате?
Дано, ама едва ли.
Повечето от понятията ти са обърнати с краката нагоре, приятел.
Това е умишлена политика дори на автопроизводителите, които има мчестта да познавам добре... Отвътре.
Те вероятно преди да пуснат автомобила каращ с 30 км.ч. имат разработка на автомобил, по - бърз и мощен от ес класа АМГ 63. Само че смучат пазара, пускайки калпаво, по сле по - добро, по - добро и така принуждавайки хората постоянно да купуват, за да са в час...
Що се отнася до кой ше прецака българия и университетския автомобил... Ние изобщо не сме фактор. Всеки ще ни прецака.. Най доброто което можем да се надяваме е някой да ни пусне фъндък ишлеме или да купи някоя наша разработка...
Ние бяхме световна сила в електромобилите и "демократите" и ни унищожиха, сега сме никой пред чудовищна конкуренция... Как я виждате?
Дано, ама едва ли.
Ще се опитам да отговоря на твърденията ти в следващи постинги.
Поздрави!
Привет, Севт!
Радвам се, че духът на втори тракийски цар заживява под постинга ми днес!
Поздрави!
Не е лесно..с двама" царе" и то със съвсем различен подход....
Първият казва,че било възможно от цървул за направиш лачени обуща.Пък на мен не ми се вярва...:)))
Понякога се налага да подкрепяме и неща, в които не ни се вярва, защото, ако можеха да станат... ех, какво щеше да бъде... :)))
Съгласен съм, точно така е! Добро батерия струва колкото нова кола, а е и доста по-малотрайна от колата, за да може да се изплати в обичайния й срок на експлоатация. Ефтините батерии пък са ужасно тежки и изяждат динамиката на автомобила. С добра зарядна инфраструктура обаче, проблемът може чувствително да се облекчи, да не говорим за захранването от разстояние, което неминуемо ще се реши и ще премахне проблема с батерията изцяло.
Но нека малко изкривя темата - ако направя препратка към моето кофти софийско битие, електромобилът ще ми е проблем - говоря за това, че живея в блок от 150 апартамента. Къде ще я зареждам колата - нямам гараж, паркирам където намеря на улицата (често в калта)... А за зареждането трябват часове, дори и с най-съвременните технологии... На първо време електрическите коли ще са за баровците с къщи и гаражи - поне докато не се изгради цяла инфраструктура за поддръжка и зареждане.
Но нека малко изкривя темата - ако направя препратка към моето кофти софийско битие, електромобилът ще ми е проблем - говоря за това, че живея в блок от 150 апартамента. Къде ще я зареждам колата - нямам гараж, паркирам където намеря на улицата (често в калта)... А за зареждането трябват часове, дори и с най-съвременните технологии... На първо време електрическите коли ще са за баровците с къщи и гаражи - поне докато не се изгради цяла инфраструктура за поддръжка и зареждане.
Съгласен. Когато има еднопосочност в желанията и търсенето на решения, нещата се променят. Има редица принципно възможни решения, най-просто от които ми се струва евентуално разпределително ел. табло на партера, свързано подземно с индивидуални потребителски контакти, вградени в неголеми колонки, стърчащи от бордюрите на тротоара. Или дори колонки на общо ползване, в които се включваш с идентификационен код, свързан със съответната сметка.
15.02.2011 12:23
Като за начало, 95% от вредните емисии и замърсявания от стандартните автомобили идват от неговото производство. Само това да ти кажа и би следвало сам да се сетиш как колкото и да се пънат, с махането на 5% от тях нещата няма да се подобрят.
Обаче това не е всичко. При производството на батерии се използват доста интересни техники. Например повърхностното добиване на материалите за тях, които оставят цели територии с изглед като лунни кратери (много екологично, признавам). Или това, че тези материали се транспортират (напълно екологично, разбира се, с крайно незамърсяващи средства ;) ) до съседен континент, където се превръщат в компоненти за акумулаторите. Но и това не е всичко - след производството на тези компоненти се налага ново транспортиране до друг континент, където те се обогатяват, за да издържат на циклите на разреждане-презареждане и да имат по-голям капацитет. След това се товарят отново за пореден континент, където ги сглобяват и влагат в автомобила... след което отново ги товарят и идват при теб, за да ти продадат този така 'щадящ природата автомобил'.
Приятелю, не съм против прогреса и запазването на природата, но лицемерието не е в полза нито на едното, нито на другото. А вярването в митове е субективен проблем. :)
15.02.2011 12:26
Полезно четиво преди да пишеш мнението си, да (както би казал Йода).
Като за начало, 95% от вредните емисии и замърсявания от стандартните автомобили идват от неговото производство. Само това да ти кажа и би следвало сам да се сетиш как колкото и да се пънат, с махането на 5% от тях нещата няма да се подобрят.
Обаче това не е всичко. При производството на батерии се използват доста интересни техники. Например повърхностното добиване на материалите за тях, които оставят цели територии с изглед като лунни кратери (много екологично, признавам). Или това, че тези материали се транспортират (напълно екологично, разбира се, с крайно незамърсяващи средства ;) ) до съседен континент, където се превръщат в компоненти за акумулаторите. Но и това не е всичко - след производството на тези компоненти се налага ново транспортиране до друг континент, където те се обогатяват, за да издържат на циклите на разреждане-презареждане и да имат по-голям капацитет. След това се товарят отново за пореден континент, където ги сглобяват и влагат в автомобила... след което отново ги товарят и идват при теб, за да ти продадат този така 'щадящ природата автомобил'.
Приятелю, не съм против прогреса и запазването на природата, но лицемерието не е в полза нито на едното, нито на другото. А вярването в митове е субективен проблем. :)
Приятелю, не бързай да не вярваш на "ушите" си, защото си пропуснал нещо много необходимо, за да претендираш за обективност. Нали се сещаш, че изработването на автомобила е несъизмеримо по-краткотраен процес от експлоатацията му...
Полезно четиво преди да пишеш мнението си, да (както би казал Йода).
Е, ако разполагахме с възобновяеми източници, икономията на енергия нямаше да е толкова наложителна.
15.02.2011 13:00
15.02.2011 13:39
Уважаваам всякакви предпочитания, дори и които не споделям. Не уважававам само противоречията в аргументацията, защото са индикация за задни мисли или сериозни причини за "доказване" на недоказуеми неща.
15.02.2011 14:17
Ние бяхме световна сила в електромобилите и "демократите" и ни унищожиха
Никога не сме били сила в електромобилите. Електрокарът НЕ Е елктромобил.
15.02.2011 16:46
15.02.2011 17:33
15.02.2011 17:38
Ние бяхме световна сила в електромобилите и "демократите" и ни унищожиха
Никога не сме били сила в електромобилите. Електрокарът НЕ Е елктромобил.
Че мога да ти разглобя и сглобя електрокар като автомат Калашников. Що говориш /пишеш/ глупости?
Не съм против електромобилите. Сигурен съм, че един ден ще станат само че се съмнявам, че ще бъде с някои от познатите видове батерий, дори и най- добрите.
2. Eва Звездева
3. Comma
4. Вики
5. Буров
6. Библията
7. BGweather
8. Stringmeteo
9. BGSTYLE
10. Investopedia
11. база данни
12. Световна банка